4Simplicity maakt gebruik van cookies.
Klik hier voor meer informatie.
jtemplate.ru - free extensions for joomla
./images/header/blog.png

Eerlijk duurt het langst..

Sinds de jaren ‘90 zit ik al in de IT-sector en kan daarmee wel zeggen dat ik alle dips van dichtbij heb meegemaakt.


De gouden tijd vanwege het millenniumprobleem, gevolgd door de dip in 2000-2002 omdat het allemaal wel mee bleek te vallen. De volgende bloeiperiode vanwege al het opgestapelde doorgeschoven en uitgestelde werk in 2004-2005, die weer gevolgd werd door de dip in 2006-2007. Vanaf 2008 leek het weer beter te gaan, maar toen kwam al snel “de crisis” en de ICT-sector blijft maar steen en been klagen.


Maar hoe komt dat toch?
Vanuit mijn visie is IT een enabler - of facilitator - die (helaas te) vaak als ergernis wordt ervaren. Vraag aan de gemiddelde mens eens wat hij vindt van IT en het antwoord is vrij constant: “Duur, ik snap er geen hol van en het doet nooit wat ik wil”. Een gelijksoortig antwoord krijg je als je vraagt waar men aan denkt bij IT-consultancy. “Consultants, dat zijn toch van die dure mannen met pakken en stropdassen die altijd maar om de hete brei heen draaien?”


Hoe jammer ik deze beleving ook vind, ben ik ook van mening dat de ICT-sector hier zelf de oorzaak van is. De "gouden tijden" zijn door een hoop firma's vanuit winstoptiek redelijk uitgebuit. De wereld is nu anders en  de leverancierszijde in de ICT-sector  wordt geconfronteerd met een achterstand waar ze zichzelf op heeft gezet.


Hier zal de ICT-sector anders mee om moeten gaan dan alleen maar door er over te klagen. Dat laatste heeft nog nooit iemand iets opgeleverd.... Ga wat doen!


Nu in algemene zin de prijzen wat dalen en de ICT-afnemers in deze tijd al meer de hand op de knip hebben, hebben de afnemers van tegenwoordig ook wel door dat ze eigenlijk zijn uitgebuit door ICT-leveranciers in de afgelopen jaren. Helaas lijden hierdoor ook de goede leveranciers onder de dikke en negatieve stempel die de ICT-sector daarmee heeft verworven.


De beleving: Duizend in een dozijn, duur, wollig en behalve hoge rekeningen en zwaar uit de hand lopende projecten leverde het de afgelopen jaren alles behalve de gewenste resultaten. Houtje touwtje en ad-hoc is niet handig, zeker niet met IT, maar die kosten....

IT-consultancy is direct duur en abstract, zeker in de beleving van de afnemers ervan. En dat terwijl niemand meer echt zonder kan...


Ieder zijn/haar specialisme....dit geldt voor elke vorm van dienstverlening. Torenhoge tarieven zonder goede uitleg verergeren deze beleving, dat is wel gebleken. In het NRC van afgelopen mei vond ik een korte anekdote die heel doeltreffend de vinger op de zere plek legde.

NRC19052012


Mensen willen tegenwoordig gewoon begrijpen hoe iets werkt en zijn dan nog steeds best bereid ergens voor te betalen op de momenten dat ze dat werk door een ander laten doen omdat die dat gewoon beter kan dan zij. Ze willen alleen begrijpen wat deze persoon doet voor hun geld.


Als de olie van mijn auto wordt ververst, betaal ik de garage ook. Hoewel ik het waarschijnlijk uitstekend zelf zou kunnen, zijn zij sneller en kunnen ze het veel beter dan ik. Daarnaast hoef ik dan zelf niet vies te worden. En hier betaal ik voor. Niet bij de dealer die 80 euro per uur rekent, niet bij de beunhaas die het voor een tientje doet en regelmatig een schroefje vergeet, maar bij een goede garage tegen een net tarief. Diezelfde garage waar ik laatst met een rammeltje ook spontaan kon langsrijden en het in 1 minuutje op de brug kosteloos, als service, werd verholpen door een uitlaatklemmetje opnieuw vast te zetten.


De ICT moet in mijn beleving zélf de inspanning leveren om weer in een goed blaadje te komen... Laten we hiermee eens beginnen:

  •  Openheid
  •  Transparantie
  •  Geen poespas
  •  Simpele en duidelijke taal
  •  Heldere afspraken

 

Dit zijn de grondbeginselen en het gedachtengoed achter 4Simplicity. Wilt u hierover eens verder van gedachten wisselen, nodig ik u van harte uit om eens contact op te nemen en kennis te maken tegen de prijs van een kop koffie.

Op datum